1dstory

Direktlänk till inlägg 21 oktober 2012

Kapitel 44 - End of something

Av Ebba och Lovisa - 21 oktober 2012 22:36

...WELL YOU HAVE ALL THE ATTENTION YOU NEED NOW, HAPPY? Ya motherfucker! Oh wait? Wasn'it you who couldn't get anyone? För varje ord steg vredet i hanns blick och jag ångrade mig genast.
-Oh Yeah, are you Dr.Phil? Han sprang till köket och kom snabbt tillbaka med något glänsande i handen. Let's see how tuff you're now.
------------------------------------------------------------------


Harrys perspektiv


Hellst av allt ville jag att tiden skulle stanna så. Vi där ute mitt i natten. Jag sjunger och tröstar Kim, hon bara lysnar i tystnad och ändå känner jag något. Något mellan oss... Jag gillar verkligen den här tjejen. Men såklart så måste de ta slut någon gång. Vi hörde tjoande från lägenheten och rop.
-Omg, they think they can track the suspects' mobile phone! Skriker Allie av glädje och kollar på oss en snabb sekund innan hon drar upp Kim från stolen. Ler retligt mot mig och puttar in henne i lägenheten. Jag borde nog gå i med, tänker jag och följer efter dem in. Då börjar en polisman prata med oss anhöriga.
-Okay, we think we know where they are, so we're going out there now with extra strength for safety. But whatever you do, do not follow us! Are we clear?!
-Yes sir! Säger Niall snabbt och sträcker på sig. Jag flinar lite (dåligt tillfälle) men jag kan inte låt bli.
-Focus again! Väser Allie och knäpper med fingrarna.
-Yeah? Babblar Louis som inte riktigt har hängt med. Hon kollar på oss och sedan på Zayn som håller låg röst när han säger:
-They are crazy, if anyone should save Jade i want it to be me. Haha. Alla skrattar lite och han mörknar,
-You don't get it! Or, I would at least like to be involved in the rescue of my girlfriend. My lovly, beautiful, amazing, extreeeemly pretty Jade, My everything. I'm going after them, don't tell anybody. Och så tog han sin jacka och gick ut med poliserna.
-He's insane..
-No inZAYN! Skrattar Louis men alla himlar med ögonen och Allie suckar.
-Bad time Lou, bad time...
Vi händer efter ut i vädret som nu har börjat dugga lite. Konstigt att ingen har vaknat av allt ståhej... Ingen paparazzi, vad jag vet. Och ingen som har enns kollat från avstånd i fönstret. Visserligen är det bra men det känns underligt. Av all "uppmärksamhet" vi brukar få. Och jag menar inte med att låta egoistisk. Det bara är så.
-Hey, what shall ?? do?! Ropar Niall när alla sätter sig i polisbilarna och slår på syrenerna.
-Wait at the police-station. Hopefully we'll be there, whit Jade.
-Hopfully? HOPEFULLY! THIS ISN'T A JOKE! SHE'S MY GIRL AND I LOVE HER. SO YOU WILL COME BACK WITH HER ALIVE. Get it?! Röt Zayn och sprang fram till polisen, de tyckte han var för våldsam så ploismannen ropade på några andra som slog ner Zayn mot marken.
-Zayn? Skrek Kim. Och blev rasande. De första polis-bilarna åkte iväg medan de som höll fast Zayn var kvar.
-What The hell do you thing that you're doing?! You mofos! Skrek hon till poliserna som skrattade lite.
-We're doing oure job?
-Let him go? Are you just "knocking him down" because it's your job? what has he done wrong, raised his voice when he spoke with a police man? my God! You really think you are so much better than us. Screw you.
-Hey lady watch out! Svara brunetten snabbt. And keep you mouth shut.
-Yeah, and what are you going to do about that? Put some handcloves on me? Cuz i'm to saucy? Bitch please, just leave now. Get in the car and go, believe me! You do not want to see me angrier, this is just the beginning of me getting angry. Brunetten öppnade munnen igen men den andra satte upp handen som "ett stopp-tecken". De reste sig upp och gick mot bilen. Öppnade dörren och sa snabbt:
-Well, we got -at least- a job?! Haha loozers.
-Excuse me, hostade Liam. I earn as much in a week as you earn in a year, we're in boy band called...
-Jonas Brothers? Kizz? Haha suure...
-Actually One Direction
-Yeah, turn on the radio and you will hear us, so... Fyllde Niall i.
-Sit! Väste den mer respektfulla till han andra men brunetten ignorera.
-And i'm a model! Fnittrade Allie och alla kollade på Kim som verkade förvirrad. Vänta lite, vad är Kim egentligen?
-Who am i? That's a Secret i'm not gonna tell you, you know you love me! xoxo. Log hon bara hemmligt.
-Hey, lets go! Ropade han, de smällde igen bildörrarnaa, och körde iväg. Vi skrattade lire och körde någon High-five innan Zayn som hade ställt sig upp ropade "Jade?" Till ingenstans.
-Zayn? Jag gick fram och klappade honom på axeln sedan kramade jag honom hårt. What's up? Han suckade och sa kort:
-Pretty bad... Vi bytte bara några få ord innan Allie sprang fram överlycklig till Zayn och gav honom ett par bilnycklar.
-Who's c...
-It's Johns, in some weird way we got the "copy" of his real keys. Just in case or emergensy, be carefull and don't loose them.
-You! Go save Jade, and don't ever loose the key. Vi krama honom snabbt innan han letade upp bilen på parkeringen, satte sig i den och tryckte på gasen.
-We well be back, and alive. Och i nästa sekunden var han borta. Jag bytte en snabb blick med Kim och kollade på klockan.
-It's half past 3, AM! Suckade jag och gäspade. Men jag kommer aldrig kunna sova om jag vet att Jade är kidnappad och Zayn är efter poliserna.
-What shall we do now? Muttrade Niall och sparkade iväg en sten som låg vid hanns fötter.
-I think the best thing is just to go to the police station and pretend they we do not know where Zayn is, if they ask.
-Mm, Yeah. Liam's right. I'll call a cab.
-And I call Paul, i'll bet he's furious right now.
-Haiiii! Paul... Det var tyst i några sekunder. I know! Sorry, we're at Allies and Jades place, The party's over. No you don't understand... Just listen! Man hörda Paul ropa våra namn i luren utan avbrott. JADE IS KIDNAPPED! Röt Niall som hade ryckt åt sig telefonen. I know, we'll tell all about it later! Just meet us at the police station. Good, okey, bye! Och så la han på med en suck.
-Okey, when os The cab comming?
-In any second...


Jades perspektiv


-No please! Marcus stop! Don't toutch me! Skrek jag och skakade i stolen. Han drar för gardinerna, på ett riktigt läskigt sätt och vände sig om.
-This is going to be... Han drog kniven mot kinden. Fun.
-Marcus, DAD!? If you are My dad you wont hurt me! Jag bet mig hårt i läppen för att hindra tårarna komma återigen. Please... Han vandrade sakta fram mot mig.
-Are you scared? Han hånlog och håller upp kniven. Cuz my daughter can't be scared of anything. Jag skakade på huvudet.
-No, med en stadigare röst.
-Really? Han närmade sig mitt ansikte bakifrån och viskade.
-Lets see.. Han gick runt stolen och satte sig på en pall framför mig. Tog fram kniven och tryckte den precis intill mot mitt öga. Några millimeter till och jag var blind. Jag pep till och grep hårt i stols armstödet, en enda rörelse och...
-Good girl! Log han och drog bak kniven från mitt ansikte så jag kunde andas ut. Om jag får honom att parata tar det längre tid innan jag, dör?
-What am i doing here?
-Haha, i want you to remember. I'm your father. I tried to tell your mom, but she refused to believe me!
-Oh my god! You hired that dude Acke to kill mom. Erlier this year! He shot her!
-Wha...? Yes! Yes i did!
-You fucking idiot, you almost killed My mom! You're.. Holy shit, nono!!
You are my father? Hjärtat knöts ihop. Nej.


Zayns perspektiv


Jag tappade bort polis-bilarna flera gånger, men hittade dem tillslut. När jag märkte att de saktade ner stannade jag bilen. Borstade av mig och hoppade ut. Man kunde höra låga röster från gränden runt hörnet, jag smög fram och kollade runt hörnet.
2 ambulanser, 9 bilar och minst 13 poliser. De förberedde vapen och ställde upp sig. Nu har jag min chans. Love is crazy? Ja det kan man säga. Jag tog ett djupt andetag och väntade på att en polis skulle komma nära mig. Nu. Jag rusade fram och drog ur hans pistol ur hans ficka och sköt rakt upp i luften. Alla duckade av reflexer och jag fick panik. Tänk på Jade. Jag rusade fram till port dörren och kastade iväg pistolen. Stängde dörren hårt och hörde ett skott bakom mig. Zayn Focus. Ingen får stoppa dig.


Jades perspektiv


Ett skott hördes och Markus flög fram till fönstret,
-DID YOU CALL THE COPS! Röt han och drog tag i mitt hår.
-Did you!!?
-No! Skrek jag av smärtan och han släpade.
-Someone is comming up... Han kollade snabbt ut igen och log.
- Well well well. Isn' it your love Zayn! Just copy what i'm mimes to you and he won't get hurt. I hope you can read lips.. Och så ställde han sig mot väggen, så Zayn som kom in inte kunde se honom. Jag kollade på Marcus innan dörren smälldes upp och Zayn kom in. Zayn. Det rusade till i hela kroppen.
-Jade! Omg, you're okey. I've missed you! Jag kollade på Marcus som mimade bakom väggen och jag upprepa.
-Zayn please help me, before his back!
-Jade... Han gick fram och jag började tåras. Marcus mimade återigen.
-I love you, hurry! Before he'll kill us both. Jag mötte Zayns blick av hopp och började gråta.
-Hurry! Han kom fram till mig och log. Marcus mimade, vad mimar han? Det är svårt att tyda så jag chansar.
-Help me out, there's i knife on the table, cut up The rope. Han backade sakta och sprang fram till bordet och plockade upp kniven.
-Hurry, pep jag och han sprang till baka. Håller upp kniven och började skära. Jag mötte hans rädda blick, men såg sedan till min förfäran hur en svart skugga dök upp bakom honom. En skugga som höjde sin arm högt över huvudet för att slå ner. Jag hade bara några sekunder på mig.
-WATCH OUT!! Skrek jag skärande i luften. Han ryckte till och duckade medans Marcus kniv flög mot mig. Jag skrek ännu mer när jag kände hur kniven sjönk in i min hud centimeter för centimeter.


Zayns Perspektiv


Jades skrik skärde sig i hela rummet och jag såg där ifrån jag låg på golvet hur han hög i hennes arm. Jag ställde mig upp och kastade mig på honom så han flög in i väggen och ner på golvet. Då hade jag chansen, jag sprang fram till Jade och drog snabbt ut kniven ur hennes arm medans hon skrek av smärtan.
-Jade... Viskade jag och började snabbt att skära upp repet.
-Zayn! Skrek hon innan jag kände 2 kalla armar kring min hals som drog mig bakåt. Hon slet smärtsamt loss den sista biten med tänderna så båda händerna var fria, men det var det ända jag såg innan Marcus kom över mig. Vi ramlade ner på marken och brottades innan han tryckte händerna hårdare mot min hals. Jag slog och sparkade innan allt började suddas ut och hans skratt studsade omkrikg mig utan att riktigt nå mina öron. Skrik hördes sakta innan de kalla händerna på min hals släpptes. Jag öppnade ögonen och kippade efter luft. Och såg hur Jade hade slitit sig lost och hoppat på Marcus, men jämfört med honnom var hon inte så stark. Han slängde henne hårt i väggen och hon sjönk ner halvt medvetslös på golvet i hörnet. Jag släpade mig fram till henne och såg hur Marcus öppnade en byrå-låda.
-Jade... Flämtade jag och drog henne intill mig, tog bort några hårslingor från hennes ansikte och lutade mig fram. En sista kyss. Minnerna rusade framför mina ögon i bilder. När jag såg henne den varma dagen på resturangen. Hur jag tatt hennes mobil, när vi kystes för första gången efter att hon hade spillt te på mig. Jag vet att vissa säger att när man dör spelas viktiga delar ur livet upp. Jag ville dela mitt liv med henne. Marcus haltade och tog upp den ur en låda. En pistol, han riktade den mot oss.
-I love you.. Viskade Jade och tårarna började sakta krypa fram.
-I love you more, log jag och kollade in i hennes rädda ögon, everything's gonna be alright. Jag får inte gråta, hon måste få lugn. Han laddade pistolen och flinade.
-Close your eyes, and think about a happy place. Or The best thing in your life. Min röst darrade till men Hon blundade och log.
-You are the best thing i ever had. *KRACSH*
-Put your hands on your head! Skrek en man och man hörde massa personer kasta sig in i rummet. Som en storm. Jag och Jade kollade snabbt upp och då. Marcus hade pistolen i munnen och då. PANG. Blodet sprutade mot oss, Marcus föll ner mot marken i sin egen pöl av blod.
Jag kände hur Jade skakade till innan hon skrek. Hon skrek och grät, av rädsla, skräck, kanske glädje. Hon skrek och skrek.
-Jade honey, It's okey. Jade? We're fine now. Viskade jag mellan hennes snyftningar. Jag höll om henne hårt mot mitt bröst och kände hur mina tårar kom. Hon tog sakta tag om mig och fortsatte att gråta.


EPILOG, 3 år senare


Jag står framför spegeln i mammas vita klänning och ler. Min blick vandrar upp och ner innan den fastnar på min arm. För exakt 3 år sedan fick jag ärret. Av Marcus, en psykopat som inte var min pappa utan en mördare. Ärret, Från min handled och 4 centimeter uppåt. Det är såklart läkt nu men kan svida ibland.
-Jade! Tjuter Allie, Maya och Kim medans de springer fram och kramar om mig.
-Girls! Be careful with The dress! Skämtar jag och ler mot alla tre. Sedan kollar jag mot dem. De ser perfekta ut i sina vinröda kort-klänningar.
-You look extremly beautiful! Let Maya stort och tar mina händer. Our Jade is a big girl now, haha.
-I love your dress, It looks golden on you!
-Aww, thanks Kim. Jag möter Allie spända blick och ler mot henne innan jag på svenska säger.
-Tänk att denna dagen kom, otroligt! Och du är så vacker i din brud-tärne klännig.
-Älskling, skrattar hon och kramar mig igen.
-Friends Forever. Jag snurrar runt och skrattar igen. Att denna dagen skulle komma. Haha, jag minns hur Zayn hade bjudit ut mig på min favorit restaurang. Vi åt 3 rätters och han skakade tekniskt sätt under hela kvällen, men när efterrätten var serverad kunde jag inte med att fråga om han var okej och han svarade kort:
-Will you marry me? Och i den chocken råkade jag ha ett hallon i munnen som jag satte i halsen och fick en HOST atack. Jag ryckte åt mig närmaste glaset med vin och svalde medans jag lugnade ner mig. Men fick inte fram ett ord. Då öppnas dörren från köket och Liam, Louis, Niall och Harry kommer ut i svart smoking och börjar sakta nynna på "Marry You ~ Bruno March" innan Zayn reste sig upp och tog tag i min hand.
-It's a beautiful night,
We're looking for something dumb to do.
Hey baby,
I think I wanna marry you.


Is it the look in your eyes,
Or is it this dancing juice?
Who cares baby,
I think I wanna marry you.


Well I know this little chapel on the boulevard we can go,
No one will know,
Come on girl.
Who cares if we're trashed got a pocket full of cash we can blow,
Shots of patron,
And it's on girl.


Don't say no, no, no, no-no;
Just say yeah, yeah, yeah, yeah-yeah;
And we'll go, go, go, go-go.
If you're ready, like I'm ready.


Cause it's a beautiful night,
We're looking for something dumb to do.
Hey baby,
I think I wanna marry yooou!


Jag hade glott på honom ett ögonblick innan jag flög upp från stolen och in i hans armar.
-You do! I mean i do! I do-i do-i do! Jubel hade spridit sig i hela restaurangen, och dagen efter var det redan i pressen. Jag hade ringt mamma och skrikigt att Zayn "popped The question" inte för att hon förstod men...
-LOOPEZ?!
-Ha?
-Ehm, Allie just told you some "bad news", but It's okey now, snelog Kim.
-Bad news? What, No! Not on my day.. Stönade jag.
-It's okey, i got it under control now.
-What? Kim? Nu hårdnade min röst lite. Men Allie började.
-You know kaden, he's sick! Really sick but he will get better... In one week. okey? So he can't carrie the rings... Nej. Jag stelnade till.
-But It's okey now!! My cousin is here so she can do it. Or, she will do it.. Phu, jag andades ut och log.
-Thanks girls, what would i do without you? So, How old is she, 6?
-Yeah, that's The problem... She's 21, sa Kim och satte handen för munnen.
-But it'll be alright, i promise.
-Okey, suckade jag och log. Where's my little flower girls?
-Stella, Amada and Benita!? Come here! Några sekunder slogs dörren upp och tre små underbart vackra tjejer -de två av tre trillingarna med guldlockigt hår och ljus hy, och Benita med brunt affro och brun glansig hy- kom in i rummet med vit utstående klänning och ett rött band med rosett kring midjan.
-Jade! Fnittrade småflickorna och kramade om mig.
-Hey girls, you look so pretty!
-You to, log Stella.
-Okey, we should probably go now. Before The cermony begins.
-We wish you The best luck, ler Maya och hon Allie och Kim lämnar rummet i en rad.
-This is it girls, come on. Jag tog ner korgarna med blommor från en hylla och gav dem varsin.
-Your basket, okey! Let's go :)
Jag slog upp dörren och gick vidare med tjejerna i hållandes i varandras händer. När vi nådde dörren var det bara två saker i mina tänkar. 1 Zayn. 2 nu gäller det. John, som verkligen har vart som en bror till mig får äran att lämna över mig, såklart hade jag frågat mamma först men hon ville inte förstöra traditionen att det skulle vara en kille... Men såklart John blev otroligt glad när jag frågade. Och jag med. Han öppnade dörren och tjejerna smög ut på verandan och den klassiska musiken började spelas.
-Ready? Log han och räckte över blommbuketten till mig.
-Yes!
-You look beautiful.
-Thanks, haha. John slog upp dörren och jag möttes av ett strålande dagsljus från solen. Alla andra satt utspridda på vita parkbänkar med röda ros-dekorationer... och där, längst bort vid slutet av stengången står han och strålar lika mycket som solen när han har sett mig. Jag tar ett djupt andetag och krokar min arm i Johns, sedan går jag steg för steg ner för trappan och ler, jag kan inte sluta att le. Medan jag sakta går framåt och får alla blickar på mig ser jag Crystal i publiken, sittandes bredvid Alicia. Tjejen som för några år sedan hjälpte oss hitta runt i London. Vi har vart nära vänner efter det. Jag vinkade lite och båda vinkade glatt tillbaka. Pressen hade också sin lilla bänk men jag tänkte inte så mycket på dem, nu var det jag och Zayn i fokus. Ju närmare jag kom desto nervösare och skakigare blev jag tills John stannade.
-Good luck girl, viskade han och släppte taget om min arm. Hur ska jag kunna gå utan John? Jag kommer att ramla av nervositet. Jade Malik! Slog det mig, jag är ju inte Jade Lopez imorgon utan Jade Malik. Wow. Jag gick upp för trappan och han sträckte ut sin hand. Jag tog tag i den och kände verkligen ev våg av kärlek och lycka genom min kropp. Han hjälpte mig upp på den lilla plattformen och vi vände oss mot prästen. Han talade väldigt länge, och tillslut kunde jag verkligen inte låta bli.
-Can we skip this and jump to The "i do-part?" Log jag och alla började skratta.
-Ofcourse, so. Zayn Javaad Malik, do you take Jade Ángel Lopez to be your wife in sickness and in health.
-I do, log han.
-And, do you Jade Ángel Lopez take Zayn Javaad Malik in sickness and in health?
-I do!
-Okey, you may now kiss The bride! Jag vände mig och mot honom och han mimade "I love you" som svar tog jag mina armar runt hanns nacke och han armarna om min midja och kysste mig länge och passionerat. Alla jublade, Niall, Louis, Harry och Liam på Zayns sida och Allie, Kim, Maya och Abigail Kims kusin och ringbäraren (en mycket vacker tjej) stod på min sida. När kyssen var över klev Abigail fram och gick mot oss med ringarna. Hon log men såg lika nervös ut som jag är, när jag precis skulle släppa taget om Zayn och förbereda mig såg jag hur intensivt Liam kollade på henne. När hon märkte det och kollade på honom missade hon ett trappsteg och föll rakt på Niall! Och i den ordningen föll Niall på Harry som tappade balansen och ramlade på Zayn. Problemet var att vi stod på en liten plattform så när Zayn vacklade till, och tappade balansen och ramlade bakåt drogs jag med in i det iskalla vattnet. Shit! När jag kom upp till ytan var jag helt förstelnad, Zayn kan inte simma? Tack och lov att vi precis bottnar i sjön. Alla gäster hade rusat fram till sjökanten och kollar förfärat på oss. Men i nästa sekund sprack våra ansikten upp i ett enda stort leende och gapskratt.
-OH MY GOD I'M SO SO SORRY! Skrek Abigail och hoppade i vattnet med ringarna, eftersom att hon inte bottnade simmade hon fram till oss och gav ringarna.
-Haha, i Didn't expect this but It's okey Abby. Jag kollade på Zayn som spottade ut lite vatten ur sin mun innan han tog tag i min hand under vattnet och drog upp den. Sedan satte han på den stora diamant-ringen och kysste mig. Jag glodde och skrattade.
-O.M.G, I'M MARRIED!! Tjöt jag av glädje och kysste Zayn igen och igen tills Louis avbröt oss.
-Cannonball !!! Han tog satts och hoppade med ett plask ner i sjön.
-Yeah! Skrek Niall och gjorde samma sak.
-Oh what The hell? Skrattade Allie och dök i hon med. I nästa sekund skrattade alla, kastade iväg sina väskor och skor och hoppade i dem med. Nästa dags tidningsrubriket var redan självklara "A FALLING WEDDING" Jag skrattade och skrattade innan jag mötte Zayns blick.
-Let me love you, log han och kysste mig.



WHOP WHOOP!! Haha, ja det var slutet av denna novell. Hoppas ni gillar den såpass att ni stannar kvar här på bloggen för det dyker nämligen upp en ny Novell på denna sida strax ^^ Men jag kommer också skriva en liten extra-del som heter "vad hände sen?" Där jag berättar mer om personerna, lite kort, vad som hänt under dedär 3 åren och ja, lite efter bröllopet med. Ha en underbar dag, kramisar från Ebba! <3

 
 
Ingen bild

Sofia

22 oktober 2012 15:30

Jag grät :´)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ebba och Lovisa - 29 oktober 2013 12:30

Hej läsare, det är jag Lovisa här. Jag hade tänkt att börja skriva en ny novell, den kommer heta I Wish (efter killarnas låt.) Och så ska Ebba skriva lite då och då, vi har bara kommit på att vi ska skriva en ny novell så vi vet inte heller vad den s...

Av Ebba och Lovisa - 7 juni 2013 12:15

Previous: -Kiki? Är jag kiki. Åh, jag orkar inte ens bry mig mer. Sakta slöt jag ögonen. Jag behöver bara liite vila innan de kommer tillbaka. Mobilen är ju här om de ringer och jagsomnar ju int..   Lokalen var näst intill tom. Kalla färger fylld...

Av Ebba och Lovisa - 2 juni 2013 20:52

Previous: -Oh shit. Guys i found something, avbröst Zayn och vi vände oss mot hans riktning innan han började att mumla. -This is not good. Oh god help me Sam, what have you done?                           "Samantha where are we going? Samantha....

Av Ebba och Lovisa - 31 maj 2013 19:05

Det kan bli lite försening på kapitlet eftersom att jag skulle lägga upp det i morse. Men vaknade 7 minuter innan jag skulle till skolan så hann ingenting. Var helt i panik. Så det kommer upp imorgon eller på söndag. Kram Ebba :)...

Av Ebba och Lovisa - 24 maj 2013 06:52

Previous: Jag var rädd, har aldrig haft så stark känsla av det. Men jag var så rädd. Ikväll gäller det och om något går snett? Om polisen inte dyker upp trots mitt anonyma tipps samtal jag ska ringa in om platsen vi är på. Vad händer med mig, och vik...

Presentation


Hej, vi är 2
tjejer i tonåren som älskar att skriva noveller och såklart älskar One Direcion. Det här är våran novell om killarna,enjoy:)

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards